2ο Γενικό Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Σχολικός κανονισμός

Λειτουργία

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 2ου ΓΕΛ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2019-2020

ΣΥΝΟΨΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Με τον όρο «σχολικός κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Το πλαίσιο αυτό στοχεύει στη διαμόρφωση κατάλληλου παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος εξασφαλίζοντας τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, αλλά με αμοιβαίο σεβασμό και αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας. Αυτό γιατί η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών για όλα τα μέλη της. Στο πλαίσιο αυτό κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει δικαιώματα, που πρέπει να γίνονται σεβαστά από όλους και υποχρεώσεις, στα πλαίσια των οποίων ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό και ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου. Η συμμετοχή οποιουδήποτε ατόμου στη σχολική ζωή σημαίνει αυτόματα την ανεπιφύλακτη αποδοχή και σχολαστική τήρηση του σχολικού κανονισμού.

Ωράριο λειτουργίας
Α. Στη διάρκεια τους διδακτικού έτους (Σεπτέμβριος - Ιούνιος) το σχολείο λειτουργεί καθημερινά εκτός Σαββατοκύριακου, αργιών και διακοπών Χριστουγέννων και Πάσχα από 8:00 έως 14:10. Το κουδούνι χτυπά στις 8.15.
Β. Στη διάρκεια των θερινών διακοπών (Ιούλιος και Αύγουστος) το σχολείο παραμένει ανοικτό από 8:00 έως 14:00 μία ημέρα την εβδομάδα, η οποία καθορίζεται από τη Δ.Δ.Ε. Α΄ Αθήνας.
Γ. Η ευθύνη για τη μη έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών ανήκει στους κηδεμόνες.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ
1. Γενικά θέματα
Α. Η ποιότητα των στοιχείων της ενδοσχολικής ζωής επιδρά και επηρεάζει την ποιότητα των στοιχείων της προσωπικότητας του μαθητή/τριας. Επίσης αντίστροφα η δική του/της δραστηριότητα επηρεάζει την ποιότητα της σχολικής ζωής, εφόσον ανάμεσα στο μαθητή/τρια και το σχολείο υπάρχει δυναμική σχέση αλληλεπίδρασης.
Β. Το σχολείο θεωρεί τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στις σχολικές δραστηριότητες ως υποχρέωσή τους. Οι σχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, η συμμετοχή στα προγράμματα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των άλλων καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνες των ίδιων των μαθητών/τριών. Επομένως οι μαθητές/τριες πρέπει να συμμετέχουν οικειοθελώς και εποικοδομητικά και να εκπροσωπούν επάξια το σχολείο.
Γ. Στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών/τριών είναι απαραίτητο να επικρατεί ο αμοιβαίος σεβασμός, ο δημοκρατικός διάλογος, η αναγνώριση και η ανοχή του άλλου, η αλληλεγγύη, η υπευθυνότητα και η συνέπεια. Η ευγενής άμιλλα είναι χρήσιμη. Κρίνεται απαραίτητο να καταστέλλεται ο επιθετικός ανταγωνισμός και κάθε απόπειρα προστριβών και ερίδων. Σημαντικό θέμα αποτελεί η βία και ο σχολικός εκφοβισμός. Το σχολείο λαμβάνει μέριμνα για την αποφυγή και τη μείωση των φαινόμενων αυτών. Στα πλαίσια αυτά έχει συγκροτηθεί και λειτουργεί ομάδα διαμεσολάβησης.
Δ. Μεγάλη σημασία στη σχολική ζωή των μαθητών έχουν ο δημοκρατικός διάλογος και οι κανόνες του. Η αναγνώριση των ρόλων, η δυνατότητα εναλλαγής με σεβασμό και χωρίς εντάσεις είναι βασικός στόχος της σχολικής αγωγής. Η δημοκρατία και η δημοκρατική συμπεριφορά είναι αρετές που καλλιεργούνται και διδάσκονται στο σχολείο. Ο σεβασμός του σχολικού κανονισμού και η αυτοπειθαρχία αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της εύρυθμης σχολικής ζωής και επιδιώκονται κατά κύριο λόγο με θετικά μέτρα, όπως η καλλιέργεια αξιών και η άσκηση σε συνήθειες και τρόπους ζωής που θεμελιώνουν τις αξίες αυτές. Παράλληλα, το Σχολείο έχει θεσπίσει κανόνες συμπεριφοράς, η συμμόρφωση προς τους οποίους είναι απαραίτητη για όλους όσοι κινούνται μέσα σ' αυτό.

ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ – ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ
Πρωινή και έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο και την αίθουσα διδασκαλίας. Η έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο και η τήρηση του χρόνου έναρξης και λήξης της σχολικής εργασίας δείχνει ότι αναγνωρίζεται ο σημαντικός ρόλος που έχει το σχολείο και συνάδει με το σεβασμό που πρέπει να επιδεικνύεται στην αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου. Σε αντίθετη περίπτωση μειώνεται το κύρος του σχολείου και απαξιώνεται ο ρόλος του.
Συνεπώς:
Α. Ο/Η Διευθυντής/τρια, ο/ηΥποδιευθυντής/τρια, (ή οι αντικαταστάτες τους σε περίπτωση κωλύματος π.χ. ασθένεια), οι διδάσκοντες/ουσες και το επικουρικό προσωπικό οφείλουν να βρίσκονται στη θέση τους έγκαιρα για την ανάληψη των καθηκόντων τους.
Β. Οι μαθητές/τριες είναι αναγκαίο να βρίσκονται στον αύλειο χώρο ή στο ισόγειο σε περίπτωση κακοκαιρίας ως τις 8: 15 π.μ. Δεν επιτρέπεται η άνοδος στους ορόφους.
Γ. Όλοι οι μαθητές/τριες, και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν μάθημα την πρώτη ώρα, πρέπει να παρευρίσκονται στην πρωινή συγκέντρωση του σχολείου. Αυτή είναι η μοναδική ευκαιρία συγκέντρωσης όλης της σχολικής κοινότητας. Είναι η μοναδική ευκαιρία επαφής, ενημέρωσης και ψυχολογικής προετοιμασίας για το εκπαιδευτικό έργο που θα ακολουθήσει. Με τη σημερινή σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού είναι πολύ πιθανό να υπάρχουν αρκετοί μαθητές αλλόθρησκοι - ετερόδοξοι. Έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή. Παράλληλα όμως έχουν υποχρέωση να σέβονται το δικαίωμα της ενεργού συμμετοχής των υπολοίπων. Το σχολείο είναι απαραίτητο να αποδίδει στο σημείο αυτό τη δέουσα σημασία.
Δ. Μετά την είσοδο των μαθητών και του εκπαιδευτικού στην αίθουσα διδασκαλίας καταχωρούνται οι απουσίες των αργοπορημένων μαθητών/τριών. Δεν επιτρέπεται η είσοδος των μαθητών/τριών με απαλοιφή της απουσίας. Κατά την κρίση του διδάσκοντα μπορεί ο μαθητής/τρια να γίνει δεκτός/ή με καταχωρημένη την απουσία. Αυτή η διαδικασία ισχύει και τις ενδιάμεσες ώρες.
Ε. Το σχολείο έχει υποχρέωση να ρυθμίσει το θέμα της καθυστερημένης προσέλευσης των μαθητών με βάση την εξής γενική αρχή: δεν πρέπει να διακόπτεται το μάθημα εξαιτίας αυτών που καθυστερούν ούτε να ενθαρρύνεται η άποψη ότι μπορεί να καθυστερεί ο/η μαθητής/τρια χωρίς κάποιες συνέπειες και ευθύνες. Την ευθύνη της έγκαιρης προσέλευσης τη φέρουν οι γονείς και κηδεμόνες και σε καμιά περίπτωση δεν μεταφέρεται στη Δ/νση ή στους εκπαιδευτικούς.
Στ. Σε περίπτωση αδυναμίας προσέλευσης μαθητή/τριας στο σχολείο π.χ. ασθένεια, ο γονέας ή ο κηδεμόνας οφείλει να ενημερώσει το σχολείο.
Ζ. Οι διδάσκοντες/ουσες οφείλουν να είναι έγκαιρα στην τάξη για την έναρξη της διδασκαλίας.
Η. Με το τέλος του διαλείμματος οι μαθητές/τριες εισέρχονται στην τάξη πριν την άφιξη του διδάσκοντα.
Θ. Οι μαθητές/τριες αποχωρούν από το σχολείο μετά τη λήξη της τελευταίας διδακτικής ώρας. Σε περίπτωση προβλήματος υγείας, κ.λπ., ενημερώνεται ο κηδεμόνας και δίνεται άδεια από τη Διεύθυνση.

ΦΟΙΤΗΣΗ
1. Η φοίτηση πρέπει να είναι τακτική και η παρακολούθηση των μαθημάτων ανελλιπής και όχι επιλεκτική.
2. Η καθυστερημένη προσέλευση σε μάθημα δεν επιτρέπεται.
3. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, το όριο των απουσιών είναι 114. Δεν υπάρχουν πλέον δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες απουσίες. Η ελλιπής παρακολούθηση δημιουργεί εκπαιδευτικό κενό και συνεπώς την ανάγκη για την επανάληψη της τάξης.
4. Η φοίτηση των μαθητών/τριών των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης χαρακτηρίζεται με πράξη του Συλλόγου των διδασκόντων/ουσών την ημέρα που λήγουν τα μαθήματα του σχολικού έτους, με βάση το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας.
5. Οι μαθητές/τριες είναι υποχρεωμένοι/ες να προσέρχονται εφοδιασμένοι/ες με τα απαραίτητα για κάθε μάθημα.
6. Με την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς οι μαθητές/τριες της Α΄ Λυκείου οφείλουν να προσκομίσουν έγκαιρα στον καθηγητή Φυσικής Αγωγής το Ατομικό Δελτίο Υγείας του μαθητή, όπως αυτό προβλέπεται από τις εγκύκλιες διαταγές του Υπουργείου Παιδείας.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
1. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να διαφυλάττουν και να διατηρούν το σχολικό χώρο (αίθουσες, θρανία, διάδρομοι, αύλειος χώρος κ.λπ.) καθαρό και να κάνουν προσεκτική χρήση της σχολικής περιουσίας. Οποιαδήποτε φθορά ή καταστροφή προκληθεί στο χώρο του σχολείου επιβαρύνει τους κηδεμόνες τους και μπορεί να επισύρει κυρώσεις για τους μαθητές/τριες.
2. Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητών και ποτών στις αίθουσες του σχολείου.
3. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να σέβονται τα βιβλία τους και να μην τα καταστρέφουν ούτε στη διάρκεια ούτε στο τέλος του σχολικού έτους. Τα βιβλία αποτελούν προϊόν ανακύκλωσης ή επαναχρησιμοποιούνται.
4. Απαγορεύεται το κάπνισμα στο σχολείο καθώς και στον αύλειο χώρο του.
5. Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρουν και να κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου και συσκευών αναπαραγωγής μουσικής  εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, δεν επιτρέπεται η χρήση συσκευών καταγραφής εικόνας και ήχου εντός του σχολικού συγκροτήματος.
6. Στα διαλείμματα οι μαθητές/τριες βγαίνουν από τις αίθουσες οι οποίες κλειδώνονται από τον διδάσκοντα/ουσα και τα παράθυρα παραμένουν ανοιχτά. Οι εφημερεύοντες/ουσες  καθηγητές/τριες ελέγχουν την εφαρμογή του μέτρου.
7. Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρνουν μπάλες ή άλλο αθλητικό υλικό από το σπίτι τους. Για τις ανάγκες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής φροντίζει το σχολείο.
8. Οι μαθητές/τριες δεν απομακρύνονται από τον αύλειο χώρο του σχολείου, για λόγους ασφαλείας και φροντίζουν  για την έγκαιρη προσέλευση στην αίθουσα μετά το χτύπημα του κουδουνιού, το οποίο σημαίνει τη λήξη του διαλείμματος. Η μη έγκαιρη προσέλευση συνεπάγεται τον αποκλεισμό από το μάθημα με απουσία.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΜΕΣΩΝ
Το σχολείο διαθέτει ιστότοπο στον οποίο αναρτώνται ανακοινώσεις, εγκύκλιοι, κ.λπ. που αφορούν τους μαθητές/τριες και τους/τις κηδεμόνες. Συνιστάται η συχνή παρακολούθησή του.

ΓΟΝΕΙΣ, ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
1. Φυσικοί κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας είναι ο πατέρας και η μητέρα του/της, εφόσον κατοικούν στην πόλη όπου βρίσκεται το σχολείο. Διαφορετικά, ορίζουν οι ίδιοι με έγγραφη δήλωση τον κηδεμόνα του μαθητή/τριας.
2. Οι γονείς και οι κηδεμόνες εγγράφουν τον μαθητή/τρια στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά με τον/την Διευθυντή/τρια και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική επίδοση και ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με το παιδί τους και επηρεάζουν τη συμπεριφορά του στο σχολείο.
3. Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μαθητή/τρια και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ενημερώνεται σχετικά ο Γονέας - Κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.
4. Για τη συμμετοχή του μαθητή/τριας σε ορισμένες σχολικές εκδηλώσεις είναι απαραίτητο να υπάρχει έγκριση του κηδεμόνα, όπως ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης το σχολείο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ή την έγκριση του Γονέα - Κηδεμόνα για κάποιες άλλες εκδηλώσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη.
5. Ο Γονέας - Κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή/τρια, αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του/της στο σχολείο.
6. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου με βάση τη γενική αρχή ότι το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου διδασκόντων/ουσών και της Διεύθυνσης του σχολείου. Θέματα όπως η δημιουργία ευνοϊκού σχολικού κλίματος και οι σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
7. Η Σχολική Επιτροπή, το Σχολικό Συμβούλιο, το Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι Επιστημονικοί, οι Καλλιτεχνικοί και οι Πολιτιστικοί φορείς, πέρα από το θεσμικό τους ρόλο, είναι οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του. Ο κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο το σχολείο αναπτύσσει το μορφωτικό έργο του

Ευχόμαστε Καλή Σχολική Χρονιά με Υγεία και Πρόοδο!



Η Διευθύντρια    
                                                             Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών
Μαρία Πρέκα


Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού